۱۳۸۹ مهر ۲۵, یکشنبه

نبوت :دیوانگی یا واقعیت ؟





چرا بیشتر پیامبران چوپان بوده اند ؟ آیا تراوشات ذهنی بیمارگونه آنان که امروزه تحت عنوان کتب مقدس در تمام دنیا پیروان خاص خودش را دارد ، نتیجه ی بیماری وهم بیابان نیست ؟ آیا این ادعاهای واهی و بیمار گونه ی صحبت با خدا و وحی که هر سه پیامبر اخیر یعنی موسی و عیسی و محمد به آن مبتلا بوده اند همان پارانویا و شیزوفرنی نیست ؟ برای روشن شدن مطلب ابتدا خلاصه ای کوتاه از این دو بیماری روانی برایتان ، شرح می دهم .
شیزوفرنی چیست ؟تعداد مبتلایان به شيزوفرنی در حدود يک درصد از کل جمعيت می باشد ( تعداد کم پیامبران ) در طول دورانی که بيماری عود می کند، فرد اغلب از سايرين کناره گيری کرده، دچار افسردگی و اضطراب شده، و عقايد غير عادی وترس های بسيار زياد را تجربه می نمايد.( رفتن به غار حرا و نازل شدن وحی )


عمدتا فرد مبتلا به شيزوفرنی تغييراتی در رفتار و قوه ی ادراک، طرز تفکری بی نظم که ممکن است سبب تحريف رو يارويی با واقعيت گردد را تجربه می نمايد. اين مورد را جنون می نامند
عوارض بیماری شیزوفرنی
 اوهام: بيشتر شامل شنيدن صدا ها می باشد ( دقیقا فلسفه ی نزول وحی و صحبت کردن فرشته ای به نام جبرییل با محمد . دیدن خدا و صحبت با موسی در کوه طور .نازل شدن روح القدس بر مسیح)  
چيزهايی که به نظر شخص کاملا حقيقی می باشند، اما در حقيقت در آن جا وجود ندارند . ( تصور حضور خدا و جبرییل و دیگر فرشتگان و در محمد که این بیماری شدیدتر از بقیه بود ، دیدن و رفتن به معراج هم اضافه شد )
اختلال در تفکر – زمانی که هيچ نوع ارتباط منطقی در گفتار فرد ديده نمی شود ممکن است که افکار و گفتار در هم آميخته و بدون ارتباط می شوند. ( مانند آیه های قطع دست و پا و آیات دیگر مبنی بر بخشنده بودن ومهربان بودن خدا )
دیدگاه امیل کریپلین، روانشناس آلمانی، درباره ی بیماری پارانویا :
امیل کریپلین (Emil Kraepelin 1929-1856) روانشناس آلمانی، در تلاش اولیه خود برای دسته بندی بیماریهای روانی، از اصطلاح پارانویای مطلق برای شرح حالت روانی ای استفاده کرد که توهم، جزء اصلی آن باشد اما این توهم هیچ صدمه و زوال آشکاری به سلامت عقل شخص وارد نکند و نشانه بیماریهای دیگری چون جنون زودرس (یا dementia praecox)، که اصطلاح قدیمی بیماری شیزوفرنی است، در آن نباشد. پارانویا، در معنای اصیل یونانی خود، به معنای دیوانگی است (پارا para = خارج و نوس nous = عقل). کریپلین با استفاده از این ریشه لغوی، نامی برای تشخیص افکار توهمی به وجود آورد. بنا به تعریف او هرگونه افکار توهمی، بدون احساسات خودآزارانه، در این دسته میگنجند.
خوب، پارانویا دقیقا چیست؟ دایره المعارف الکترونیکی کلمبیا در چاپ ششم خود پارانویا را این چنین تعریف کرده است: به وجود آمدن افکار و تصورات غلط محکم، تغییر ناپذیر، و تثبیت شده ای از آزار و اذیت و یا بزرگی و شکوه .
 و اینچنین شد که این دیوانگان را پیامبر نامیدند و بزرگی و شکوه و کر و فر خیالیشان را بر ما تحمیل نمودند و ما انسانهای عاقل را چنان فریفتند که دیوانگی آنان را هدیه ای الهی بپنداریم و در برابر این دیوانگی سر تعظیم فرود آوریم .


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر