۱۳۸۹ مرداد ۱۶, شنبه

چرا و به چه دلیل باید به پیامبر صدقه داد ؟ ودر صورت ندادن چه باید کرد ؟

در سوره مجادله آیه 12و 13 ، خداوند میفرماید که برای گفتگو با پیامبر ابتدا صدقه بدهید و اگر ندادید نماز بخوانید و زکات بدهید ! چرا پیامبر برای گفتگو با دیگران طلب صدقه می کند ؟

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نَاجَيْتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيْ نَجْوَاكُمْ صَدَقَةً ذَلِكَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَأَطْهَرُ فَإِن لَّمْ تَجِدُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿۱۲﴾


اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد هرگاه با پيامبر [خدا] گفتگوى محرمانه مى‏كنيد پيش از گفتگوى محرمانه خود صدقه‏اى تقديم بداريد اين [كار] براى شما بهتر و پاكيزه‏تر است و اگر چيزى نيافتيد بدانيد كه خدا آمرزنده مهربان است (۱۲)
 
أَأَشْفَقْتُمْ أَن تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيْ نَجْوَاكُمْ صَدَقَاتٍ فَإِذْ لَمْ تَفْعَلُوا وَتَابَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَاللَّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ﴿۱۳﴾
 
آيا ترسيديد كه پيش از گفتگوى محرمانه خود صدقه‏هايى تقديم داريد و چون نكرديد و خدا [هم] بر شما بخشود پس نماز را برپا داريد و زكات را بدهيد و از خدا و پيامبر او فرمان بريد و خدا به آنچه مى‏كنيد آگاه است (۱۳)

۹ نظر:

  1. داستان , داستان پول و قدرت است . خصوصن که این سوره را در مدینه گفته و در اینموقع به قدرت رسیده بود و خانمهای زیاد هم داشت و نمیخواست مزاحمش شوند. این بود که میخواست کسی که میخواهد مزاحم شود لااقل یک پولی بدهد . آخوند های ما هم از آن یاد گرفته اند که همواره دنبال پول هستند . نمونه اش آقای رفسنجانی و خامنه ایست.

    پاسخحذف
  2. کجای این آیه نوشته به پیامبر (ص)‌ باید صدقه می دادند !!؟ نکنه نماز به پا داشتن و دادن زکات هم به پیامبر بوده ....
    شما که هنوز کلمه ای از اسلام رو نفهمیدید لطفا تفسیر قرآن نفرمایید ...

    پاسخحذف
  3. به آقای احسان
    در سوره مجادله آیه 12 را لطف کنید بخوانید نوشته شده من برای شما یک بار هم مینویسم ترجمه مهدی الهی قمشه ای : ای اهل ایمان هر گاه بخواهید که با رسول سخن سری گوئید پیش از اینکار باید صدقه دهید که این صدقه برای شما بهتر و پاکیزه تر است و اگر از فقر چیزی برای صدقه نیابید در این صورت خدا البته آمرزنده و مهربان است.

    پاسخحذف
  4. Proosha عزیز امکان دارد یک دعوتنامه بالاترین برای من بفرستید؟ اگر امکان داشت بفرمایید من ایمیلم را بنویسم ممنون

    پاسخحذف
  5. بابک جان به دیده منت ! اما برای دعوتنامه فرستادن باید بالای 10000 تا امتیاز داشت که هنوز امتیاز من به حد نصاب نرسیده ! اما چشم هر زمان که رسید با کمال میل اینکارو میکنم !!شما با من در تماس باشید !!

    پاسخحذف
  6. گفته صدقه بدید. نگفته که به پیامبر صدقه بدید. اصلان صدقه بر پیامبر حرام بوده. صدقه رو به فقرا میدادند قبل از اینکه به دیدن پیامبر بروند. واقعن جای تاسف داره که چطور از روی نا آگاهی اظهار نظرهای بی پایه انجام میشه و به دین مردم به راحتی توهین میکنید.

    پاسخحذف
  7. به Ahmad آقای عزیز ,البته حق با شماست محمد کار بهتری داشت کشتن مردان قبیله های تروتمند و تصاحب اموال و زنان و دخترانشان و نگهداشتن زنان خوشگل را برای خود و فروختن بقیه در بازار برده فروشان. هموطن عزیز من از شما متعصبتر بودم با خواندن کتابهای مختلف مخصوصن تولدی دیگر از شجاع الدین شفا و کتاب قرآن ترجمه مهدی الهی قمشه ای و سایر کتابها شفا پیدا کردم .خواندن خود قرآن را به شما دوست و هموطن عزیز توصیه میکنم

    پاسخحذف
  8. یک چیز دیگری که به نظر من مهم است میخواستم عرض کنم اینکه بنا به گفته خود قرآن کتاب قرآن برای آنهایی که عرب زنان هستند و لا غیر .
    سوره ابراهیم آیه ٤ :‌ و ما هیچ رسولی در میان قومی نفرستادیم مگر بزبان آن قوم تا بر آنها ( معارف و احکام الهی را ) بیان کند .......
    سوره رعد آیه ٧ : و باز به طعنه میگویند که چرا خدا بر او آیت و معجزه ای نفرستاد تنها وظیفه تو اندرز و ترسانیدن است و هر قومی را از طرف خدا راهنمائیست.
    سوره یونس آیه ٤٧ : و برای هر امتی رسولی است که هر گاه رسول آنها آمد و حجت تمام شد حکم به عدل شود و بر هیچ کس ستم نخواهد شد.
    سوره شعرا آیه ١٩٨ و ١٩٩ : و اگر ما این کتاب عربی را بر بعضی مردم عجم نازل میکردیم (١٩٨) و رسول به زبان تازی بر پارسیان قراعت می کرد آنان ایمان نمی آوردند .(١٩٩ )
    سوره اسراء آیه ١٥ : هر کس هدایت یافت تنها به نفع و سعادت خود راه یافته هرکه به گمراهی شتافت آنهم به زیان و شقاوت خود شتافته و هیچکس بار عمل دیگری را به دوش نگیرد و ما تا رسول نفرستیم هر گر کسی را عذاب نخواهیم کرد.
    از این آیه ها زیاد است . به نظر من بهتر است بیشتر از این وقت شما را نگیرم .

    پاسخحذف
  9. آقای بابک، بلاخره نگفتید که آیه گفته صدقه رو به پیامبر بدهند یا به کس دیگری؟ نکته همین جاست که شما هیچ اشاره به این نمیکنید که برداشت غلط خودتون از آیه رو ارایه کرده بودید. فقط به سرعت موضوع رو عوض میکنید. البته روش تحلیل شما تغیری نمیکنه و به همون روش غیر منطقی و غیره منصفانه ادامه میدید. کجا و کی پیامبر دختران خوشگل رو برای خود نگاه داشت.این با حقائق تاریخی تطابق نداره. اتفاقن من اعتقاد قوی نداشتم چه برسد به تعصب، بعد ازخارج شدن از ایران، بیشتر قرآن خواندم و تحقیق کردم و به عمق، زیبائی و عظمت آن پی بردم. روش شما میتونه در مورد افراد نا آگاه و تنبلی که حوصله تحقیق ندارند تاثیر داشته باشه، ولی اگر کسی کمی حوصله و انصاف داشته باشه به راحتی میتونه ببینه که مطالب شما بر مبنای درستی استوار نیست بلکه بر مبنای یک تعصب و بینشی منفی بیان میشه. البته حق با شماست! مجادله با افرادی که بنا رو به جای انصاف و منطق بر تعصب خشک و نفرت میگذراند وقت تلف کردنی بیش نیست.

    پاسخحذف